1950-talet: Starten för INTERSPORT
Under inledande delen av 1900-talet blev idrott och motion mer populärt i Sverige och allt eftersom sporter utvecklades efterfrågade motionärer och idrottsutövare bättre skor, kläder och mer utrustning. Tidigt 50-tal åkte många större sporthandlare till Spoga-mässorna i Köln för att köpa sportvaror, särskilt de som tidigt började sälja sportkonfektion. Det var en ny tid även för leverantörerna som skulle hitta sin väg, de ville inte ge handlarna bästa pris och rabattflora existerade. Varuhusen började sitt segertåg och flera sporthandlarna började känna sig hotade. Det var dags att tänka nytt! Ensam är inte stark och för att bl.a. få bättre inköpspris var sporthandlarna tvungna att förenas. I Stockholm, Skåne, Halland och Västergötland fanns redan sporthandlare som samarbetade men de var fortfarande för små…
1960-talet: INTERSPORT grundas
”Sporttian” var en grupp sporthandlare i Stockholm som av ovan anledning ville göra något annorlunda, något nytt. De bjöd in 30 sporthandlare från olika inköpsgrupperingen i Sverige till ett möte på hotell Gillet. Detta var den 7 september 1961 och skulle bli början på något stort. Mötet resulterade nämligen i en större sammanslutning och ”Nordsport” bildades, starten på det som ska komma att bli Intersport.
Liknande utveckling skedde i övriga Europa och olika grupper med inköpare för sporthandlare från olika länder kom i kontakt med varandra på diverse inköpsmässor. 1968 samlades 10 nationella inköpsorganisationer i Bern, Schweiz för att grunda IIC, INTERSPORT – den första internationella sportbaserade detaljhandelsgruppen någonsin. Vad de inte visste då var att detta även skulle bli den största sportåterförsäljaren i världen! Strax efter att de första 10 länderna gick samman blev Finland och Kanada också en del av INTERSPORT-gruppen.
1970-talet: Här kommer INTERSPORT
INTERSPORT är en aktör att räkna med på sportmarknaden och med ny organisation och ny logotyp är man redo att ta sig an 70-talet. Som en av de större meriterna är INTERSPORT under perioden officiell sportåterförsäljare vid de olympiska spelen inte bara en gång utan tre. I München 1972, Innsbruck 1976 och Moskva 1980.
I takt med att företaget blir en allt mer välkänd aktör på marknaden och hela 39% av befolkningen känner till INTERSPORT (1975) fokuseras det här även mycket på produktutbud och butiksnärvaro. INTERSPORT lanserade sina första tre exklusiva varumärken: McKinley, Etirel och TecnoPro. Inte nog med det, INTERSPORT öppnade även flera nya butiker och motionärer och sportutövare runt om i Europa visste nu var de skulle gå för att få bästa service, kunskap och utbud. INTERSPORTs nuvarande logga introduceras 1979 och ersätter den föregående med jordgloben.
1974 intensifierades samarbetet inom den svenska INTERSPORT-kedjan när den centrala verksamhets bildade ett rörelsedrivande företag, INTERSPORT Sverige AB.
1980-talet: Utveckling och etablering
De stora varumärkena var enade: INTERSPORT blev deras #1 detaljhandelspartner. Förutom ökad effektivitet fick INTERSPORT tillgång till de senaste produktinnovationerna, förbättrade marginaler och etablerade långsiktigt hållbara varumärkessamarbeten. Målet att göra INTERSPORT till ett trovärdigt och erkänt varumärke förverkligades då koncernen sponsrade stora sportevenemang över hela världen. I Sverige har INTERSPORT nu över 100 butiker, 103 närmare bestämt.
INTERSPORT firar jubileum och uppmärksammar att det var 25 år sedan starten på företaget när Nordsport bildades. Hurra!
1990-talet: Eget inköpskontor, nytt huvudkontor och Club INTERSPORT
Asien blir under perioden den största producenten av sportartiklar och IIC öppnar eget inköpskontor i Hongkong som kort därefter flyttade till Kina. I början av 90-talet har INTERSPORT över 3000 butiker runt om i världen och samtal med de stora globala sportvarumärkena resulterade i strategiska varumärkespartnerskap. Tiden var nu även mogen för att öppna butiker i Mellanöstern, Kina, Australien och Sydamerika. Med den fortsatta tillväxten av nya butiker flyttar IIC in i sitt nybyggda globala huvudkontor i Bern, Schweiz.
En internationell marknadsundersökning visar att INTERSPORT i Sverige har den starkaste positionen och det mest erkända varumärket av alla INTERSPORT-nationer i hela Europa. I Sverige introduceras 1996 kundklubben Club INTERSPORT.
2000-talet: Världens främsta sportdestination
Ett nytt millenium är här vilket innebär oanade digitala möjligheter och en värld som ska bli mer uppkopplad än någonsin förut. Flera framgångsrika globala marknadsföringskampanjer drev varumärket framåt vilket gjorde INTERSPORT till den främsta sportdestinationen i världen. Sportindustrin blev här även påverkad av den växande Athleisure-trenden, där typiska sportindikationer blev en tydlig markör även i vardagen, som hade en tydlig inverkan på sportutrustningsindustrin.
Under 2000-talet händer det mycket för butikernas koncept och utseende på internationell nivå. När en ny butiksmanual införs 2003 blir INTERSPORT-butiker runt om i världen mer enhetliga och det blir lättare för kunder att känna igen sig oavsett om de besöker en butik i Frankrike, Australien eller Sverige. Ett par år senare, 2008, utvecklas konceptet megastores med ytor, sortiment och upplevelser utöver det vanliga.
2010-talet: Digitaliserad handel och 50-årsjubileum
Digitalisering av samhället driver på stora förändringar hur kunder handlar och spelplanen ritas om. Nu är allt tillgängligt hela tiden och geografiskt avstånd är inte längre en begränsning. Samtidigt är butikernas roll under förändring men av fortsatt stor vikt.
Butikernas roll i kundernas köpresa utvecklas och kan idag ses lika mycket som en handelsplats som en mötesplats för kunskap, inspiration, relationsbyggande och guidning. Men även som en marknadsföringskanal och bekväm och hållbar upphämtningsplats för e-handelspaket. I Sverige finns det vid tidpunkten närmare 160 butiker inklusive de fyra megastores som öppnar under 10-talet.
2011 firas det dessutom jubileum igen när INTERSPORT fyller 50 år.
2020-talet: Resan fortsätter
Utvecklingen sedan 60-talet har varit enorm för INTERSPORT som utvecklats till att bli en vertikal detaljhandelsorganisation. Företaget representerar idag en global omnikanalspecialist som interagerar med konsumenter både online och offline 24/7. Över 100 000 INTERSPORT-ambassadörer över hela världen hjälper dagligen mer än 1 miljon kunder att hitta sitt hjärta i sporten.
Drivna av vår entreprenörsanda ser vi med optimistiska och spända på framtiden. Vi kommer alltid att ligga i framkant i idrottens bultande hjärta och vara Sveriges mest inspirerande sportdestination.