Har du funderat på att ställa bilen oftare och börja cykla mer? Kanske är det bara dags att köpa en ny cykel? Har du funderat på att investera i en elcykel? Då har du kommit rätt, här svarar vår expert på de vanligaste frågorna om elcyklar!
En elcykel ser ut precis som en vanlig cykel och finns, precis som vanliga cyklar, i olika modeller så som hybridcykel, stadscykel och MTB. Det som skiljer en elcykel från en vanlig är den elektriska motorn och batteriet.
Miljömedvetenhet och ett ökat fokus på den egna hälsan är de två främsta faktorerna som gjort att allt fler väljer att investera i en elcykel. Framförallt är de populära för cykelpendling, eftersom du beroende på motivation, ork, cykelväg och väder kan välja hur mycket, eller lite, motorassistans du vill ha. Att till exempel cykla till jobbet har många fördelar, bland annat:
Vilken som är den bästa elcykeln är helt upp till dig, dina behov och hur du ska använda den. Ta en titt på vårt test för att få bättre koll på vilken som passar dig bäst.
Vad en elcykel kostar är väldigt olika, det är en avancerad produkt med många tekniska detaljer och funktionaliteter och priset är därefter. En elcykel kostar oftast strax över 10 000 kr, en billigare elcykel än så bör kontrolleras för att säkerställa dess kvalitet. Beroende på märke, funktioner och kvalitet finns det också elcyklar som kostar upp mot 40 000 kr. Vilken prisklass du väljer beror såklart på vad du har för budget men också på vad du har för krav och hur mycket du planerar att använda den.
Det som främst gör att en elcykel är dyrare än en vanlig cykel är batteriet. Vad som skiljer en dyr elcykel från en billig är till stor del batteriets kapacitet. Utöver det skiljer även vikten, antalet växlar – ju fler desto dyrare men även en bättre cykelupplevelse. En annan skillnad är vart motorn sitter, där en centermotor ofta är ett bättre val än en framhjulsmotor.
Det beror på vilken cykelmodell du vill ha och hur mycket hjälp du vill få av motorn. Nedan ser du en uppskattning på hur långt batterier med olika kapacitet kan ta en person som väger cirka 80 kg. Här ser du också vad som påverkar hur långt cykelns batteri tar dig. Nedan gäller för framhjulsmotor, med centermotor kommer man generellt längre.
Batterikapacitet | Ungefärlig sträcka |
---|---|
280 Wh | Upp till 40 km |
320 Wh | Upp till 45 km |
360 Wh | Upp till 50 km |
400 Wh | Upp till 55 km |
500 Wh | Upp till 70 km |
Hur långt du kommer med ett fulladdat batteri skiljer sig åt. Det som främst påverkar är batteriets kapacitet dvs hur mycket energi batteriet kan lagra efter laddning. Men det finns också andra faktorer som påverkar, till exempel:
Hur länge ett elcykelbatteri håller varierar beroende på varumärke och kvalitet. Som riktlinje kan man utgå ifrån att det håller åtminstone i tre år eller för minst 800 laddningar. Man oftast räcker ett batteri längre än så och håller bra kapacitet för de allra flesta.
Den främsta skillnaden är vart batteriet sitter. Det är också skillnad på batteriets kapacitet, motorns driv och hur känslan på cykeln upplevs, generellt sett är en centermotor oftast bättre än en framhjulsmotor. Framhjulsmotorn är mest lämpad när man cyklar på relativ platt terräng, du behöver inte trampa så mycket för att få mycket assistans från motorn, det gör också att den drar mer ström från batteriet. Den är inte heller så lämplig om du ofta har tung packning eller ett tungt ekipage, eftersom den assisterar mer och använder mer motorkraft för att ta dig framåt. Centermotorn upplevs mer som en vanlig cykel och motorn assisterar dig utifrån hur tungt du trampar, ju tyngre du trampar desto mer hjälp får du från motorn. Denna motortypen lämpar sig mer för aktiv cykling och i mer backig terräng eller om du ofta drar ett tungt ekipage, som exempelvis en cykelkärra med barnsits.
Det är enkelt att komma igång med en elcykel även om du väljer en mer tekniskt avancerad variant. Allt som oftast slår du bara på cykelns batteri och ställer in hur mycket hjälp du vill ha av batteriet. Sedan är det bara att cykla iväg, tänk dock på att prova de olika lägena innan du ger dig av. Vissa upplever att det går fortare än de tänkt sig första gången.
Visst kan elcykeln användas utan hjälp från batteriet. På en bra elcykel är skillnaden ganska lite från att cykla på en vanlig cykel och motorn ska inte ge någon ytterligare friktion. Den största skillnaden är att elcykeln oftast är tyngre på grund av sin utrustning.
Ja, du måste trampa för att elmotorn ska ge dig extra skjuts. Du bestämmer själv när och hur mycket hjälp du ska få. Elmotorn aktiveras först när du trampar så att vevrörelsen går igång. Motorn ger heller inget krafttillskott vid hastigheter över 25 km/h. Du cyklar på vanliga cykelbanor och parkerar som vanligt.
Att cykla elcykel innebär att du behöver trampa och när du gör det jobbar hjärtat. Studier som gjorts visar på upp till 70 procents förbränning jämfört med en vanlig cykel. Det betyder att man faktiskt tränar rätt mycket och får den viktiga vardagsmotion som kroppen behöver.
Dessutom använder de med en elcykel sin cykel betydydligt mer än de med en vanlig cykel, vilket ju innebär att man därför rör på sig mycket mer. Med elcykel kommer du längre på kortare tid och det ger större förutsättningar att välja att cykla istället för att ta bilen – som ju inte ger någon träning överhuvudtaget.
Utanpåliggande växlar har ett effektivare framdrivningssytem, och hos navväxlar uppkommer viss friktion. De utanpåliggande växlarna ger alltså mindre motstånd än navväxlarna men till sin fördel så kräver navväxlarna minimalt underhåll.
Enligt lag är maxhastigheten för en elcykel 25km/h. Men precis som med en vanlig cykel är det du själv som bestämmer hastigheten. Själva motorn på elcykeln slutar hjälpa till när du kommit upp i 25 km/h, men du kan fortfarande trampa dig upp till en högre hastighet.
För att förbättra förutsättningarna att pendla och transportera sig klimatvänligt avsatte regeringen 2017 350 miljoner kronor till en elfordonpremie för köp av elcykel eller elmoped. Bidraget har efter perioden valts att inte förlängas och är således borttaget. Det är alltså inte längre möjligt att ansöka om bidrag för elcykel.
Köpte du en elcykel från och med den 20 september 2017 gällde bidraget retroaktivt. Det vill säga att du skulle spara kvittot på ditt köp. Elfordonpremien täckte upp till en fjärdedel (25%) av kostnaden för en elcykel. Högsta beloppet du fick tillbaka när du köpte en elcykel var 10 000 kronor i ersättning. För att få ersättning för ditt köp behövde du spara ditt kvitto samt skicka in en ansökan till Naturvårdsverket.
Under 2018 togs beslutet att för 2019 inte betala ut premien.
På Intersport har vi flera elcyklar i olika modeller, storlekar och prisklasser. Kom in till någon av våra butiker och få hjälp att hitta rätt cykel eller köp din elcykel online på intersport.se. Skulle något krångla med din cykel under tiden är du alltid välkommen till någon av våra cykelbutiker, där har vi cykelservice med experthjälp. Vi har erfarenhet av cyklar sedan 1968 och gör allt vi kan för att ge dig en så bra cykelupplevelse som möjligt.