Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookie används. Läs mer
Kundservice
Butiker Stories
0

Din varukorg

TILL KASSAN

Varukorgen är tom

Totalt:0:-
TILL KASSAN
Logga in
Club Intersport Team Erbjudanden Rea
Populära tips & guider
Sök på hela Intersport.se

Så blir du en bättre traillöpare

Miranda Kvist springer gärna och långt. Helst över berg, mellan träd, på fjället, i bäckar - allt som inte är asfalt tycker hon är perfekta underlag. Ibland kallas hon "traildrottning", men själv beskriver hon sig gärna som "en upplevelsefantast i löparskor". Men om någon vill kalla henne traildrottning lovar hon att inte protestera. Här ger hon sina bästa tips för den ultimata upplevelsen i naturen. 

  • Tänk på att ha en god hållning vid löpning. Ett stolt bröst som visar upp en osynlig medalj och avslappnade axlar. Upp med blicken och slappna av. Energin framåt ska komma ur höften vilket kräver att du har en aktiverad (halvt spänd) core.
  • Försök att sätta i fötterna under kroppen i stället för framför kroppen. Det krävs kanske att du kortar ner steglängden men kompensera i stället med att växla upp antalet steg. Försök att ha tyngdpunkten på framfoten och ett ganska rappt steg.
  • När du springer uppför är det ännu viktigare att korta ner stegen. Vid uppförslöpningen är det också återigen viktigt att skjuta fram höften uppåt och framåt så du inte blir sittande och sjunker ihop i höft och bröst. Arbeta med kraftiga armpendlingar längs med kroppen för att hjälpa kroppen uppför!
  • När du ska springa utför (vilket är det roligaste som finns), kom ihåg att övning ger färdighet. Börja mindre brant och växla upp successivt. Försök att ta så korta steg som möjligt och gärna så lite framför kroppen som du kan. Försök att våga skjuta fram höften även här och styra upp farten.

Smarta prylar

När man är ute och löper finns det en och annan smart pryl som kan vara värd att investera i.
– Jag springer alltid i riktiga trailskor. De ger bättre grepp än vanliga löparskor och står bättre emot blött underlag. Om det regnar dunstar vätskan bort och du slipper plaska fram och vara blöt om fötterna, säger Miranda Kvist.

– Löpryggsäck är ett måste, det har jag jämt. När jag springer mellan fjällstationer har jag en som rymmer kanske 20-25 liter, och när det är kortare rundor så har jag någon mindre modell. Jag har alla möjliga storlekar, den minsta rymmer tre liter och är mer som en väst. Men där kan jag ha vindjacka, extra energi och mobilen. Det är sånt som alltid ska med ut, säger Miranda Kvist.

Ska du ut på en flerdagartur i fjällen? Då passar Miranda Kvists vad-behövs-ha-med-lista perfekt in! – Den här utrustningen är för en lugn tur i fjällen, med boende på fjällstugor. Här är vikten A och O och jag försöker komma under sex kilo för upplevelsens skull.

  • Löpbar ryggsäck, 20-25 liter
  • Skaljacka med luva
  • Skalbyxor
  • Underställströja
  • En långärmad och två kortärmade funktionströjor
  • Ett par långa och ett par korta tights
  • Mössa och ett par vantar
  • Fleecetröja eller tunn dunjacka
  • Två par löparstrumpor
  • Litet reselakan
  • Liten resehandduk
  • Vattenflaska
  • Vattensäker påse
  • Telefon
  • Powerbank-laddare
  • Foliefilt
  • Liten pannlampa
  • Solglasögon och solskydd
  • Sparsamt med underkläder/sport-toppar
  • Energibars
  • Liten tandborste och liten tandkrämstub
  • En liten termos
  • Sittunderlag
  • Första hjälpen-kit
  • Kontanter